Dlaczego opiekunki seniora powinny prowadzić działania marketingowe

Każdy, kto choć raz w życiu szukał opiekunki dla bliskiego seniora, wie, że to „droga przez mękę”. Nie wiemy gdzie szukać, kogo, gdzie zadzwonić, zapytać? Czym się kierować przy wyborze odpowiedniej osoby? Czy jest ona wiarygodna? O ile łatwiej było by, gdyby opiekunki seniora prowadziły działania marketingowe, które pomogły by rodzinom w ich znalezieniu i wyborze. Wizerunek jaki opiekunki mogłyby zbudować w ten sposób z pewnością wpłynąłby pozytywnie zarówno na nie, jak i całą branżę opieki senioralnej.

Wybór opiekunki

Jedną z podstawowych cech reklamy jest wzbudzanie zaufania do produktu. Produkt, reklamowany wydaje się nam znany, bezpieczny i godny zaufania. Właściwie w tym zdaniu wyczerpujemy odpowiedź na pytanie: po co opiekunkom seniora reklama?

Gdy pytamy rodziny osób zatrudniających opiekunki o cechy charakteru, jakimi powinny się wyróżniać takie panie (ale także panowie), niezmiennie słyszymy, że powinny być godne zaufania, cierpliwe, doświadczone, lubić osoby starsze ale także powinny być kompetentne i taktowne. Są to zatem cechy, które niełatwo zweryfikować na podstawie jednej rozmowy podczas spotkania kwalifikacyjnego. Trudno bowiem określić, czy osoba taka mówi prawdę twierdząc, że jest cierpliwa. Kierujemy się zatem intuicją przy wyborze tak ważnej osoby, jak opiekunka osoby starszej. Tymczasem okazuje się często, że intuicja to za mało, a swój wybór opieramy na przypadkowości z powodu braku wiedzy na temat rzeczywistego profesjonalizmu danej osoby.

Po co opiekunkom reklama?

Na samym początku drogi kierującej ku wyborze opiekunki, napotykamy na pierwszą trudność: gdzie jej szukać? W przychodni? W szpitalu? W domu pomocy społecznej? Może sąsiadka coś wie? Nie wiemy, gdzie szukać, kogo, ile to kosztuje i czy w ogóle ktoś się do tego nadaje. W przychodni, szpitalu od sąsiadki, dostaniemy czasem informację o „jakiejś opiekunce”, o której ktoś słyszał, że chyba się zajmuje osobami starszymi. Ani to rzetelna informacja, ani budząca zaufanie.

Siadamy więc do internetu i szukamy. I choć podobno w internecie jest wszystko, opiekunki zdają się być w nim nieobecne. Dlaczego? Czyżby było ich tak mało, że nie mają potrzeby się reklamować mając pracy w bród? Możliwe, ale bardziej prawdopodobne jest to, że opiekunki osób starszych w ogóle się nie reklamują. Nie korzystają z narzędzi marketingowych w budowaniu swojego wizerunku. A przecież opiekunka, która może wybrać spośród chętnych do współpracy z nią klientów, może negocjować swoją stawkę! Opiekunki zatem mogą zarabiać więcej jeśli zainwestują w budowę wizerunku. Właściwa reklama oraz łatwy kontakt z pewnością ułatwią rodzinie podjęcie decyzji o zatrudnieniu osoby do pomocy przy seniorze.

Przyczyną tego, że opiekunki nie prowadzą działań marketingowych, może być też obawa przed kosztem takich usług. Tymczasem należy pamiętać, że produkt (w tym przypadku jest nim reklama) powinien być dostosowany do potrzeb klienta. Oczywiste jest, że duża firma, produkująca specjalistyczny sprzęt na rynek międzynarodowy poniesie wyższe koszty niż jedna opiekunka promująca własną osobę wybranymi wspólnie z marketerem kanałami. Dobrym przykładem marketingu opiekunek jest umieszczanie swojej oferty na portalu senioralnym typu SlowoSeniora.pl. Wizerunek profesjonalnej, godnej zaufania, kompetentnej osoby z pewnością przysporzy klientów. A sama obecność w „świecie reklamy” uwiarygodni opiekunkę.  I pamiętajmy – pieniądze wydane na przemyślaną reklamę to nie jest koszt w rozumieniu strat. To jest inwestycja, która odpowiednio przeprowadzona zwróci się z nawiązką.