Dlaczego domy seniora powinny prowadzić działania marketingowe?

Domy seniora zmieniają się

Oferta większości z nich obejmuje zakwaterowanie, opiekę, wyżywienie, program rehabilitacyjny oraz organizację czasu seniora. Domy te serwują domową kuchnię a ich otoczenie sprzyja odpoczynkowi i relaksowi. Dbają o samopoczucie mieszkających w nich osób, gdyż także ich opinia wpływa na popularność tego typu ośrodków. Wiele z nich przypomina sanatoria, a większość stale podnosi jakość świadczeń oraz dąży do poprawy jakości i warunków w jakich seniorzy spędzają jesień życia. Szkolą personel, przeprowadzają remonty i prowadzą akcje promocyjne.

Po co marketing domu seniora?

Starzejące się społeczeństwo, które wbrew pozorom staje się coraz zamożniejsze, sprawia że ośrodki tego typu stają się jeszcze popularniejsze. Tymczasem wiele domów spokojnej starości choć oferując dobre warunki, to nie nadąża za trendami promocyjnymi. Ich właściciele zapominają o reklamie i kształtowaniu wizerunku. I choć państwowe domy seniora są zapełnione, a na miejsce tam czeka się wiele lat, to prywatne muszą zabiegać o klientów. Koszt pobytu seniora w domu to od dwóch do kilku tysięcy złotych w zależności od standardu i świadczonych usług. Warto zatem zadbać o dobrą reklamę, nie tylko w celu pozyskania klientów ale i – długofalowo – w kształtowaniu postaw społecznych. Nadal bowiem w społeczeństwie istnieje postawa sprzeciwiająca się „oddawaniu” seniorów do domów spokojnej starości. Wynika to z ich negatywnego wizerunku jeszcze z czasów Polski Ludowej. Tymczasem dziś, nowoczesne domy opieki w niczym nie przypominają tamtych. Dlatego inwestycja w zmianę wizerunku takich miejsc przyniesie nie tylko korzyści materialne ale i zwiększy prestiż ośrodków.

Reklama domu seniora a zaufanie

Co sprawia, że niektóry domy opieki są popularniejsze i bardziej pożądane niż inne? Oprócz właściwej opieki, personelu, warunków mieszkaniowych i otoczenia niebagatelną rolę pełni reklama i wizerunek, jaki budują takie domy. Szeroka promocja sprawia, że potencjalni klienci mają odczucie, że firma jest stabilna i godna zaufania. Dobrze przeprowadzana kampania reklamowa, która przemawia do grupy, do której jest kierowana, a więc osób starszych i ich rodzin, pomaga także w podjęciu trudnej decyzji o umieszczeniu seniora w domu opieki.

Hipotetycznie możemy sobie wyobrazić dwa domy seniora o podobnym standardzie, z których jeden prowadzi działania marketingowe, a drugi nie. Większość z nas intuicyjnie wybierze ten, który się reklamuje. Reklama daje bowiem klientom pewną wiedzą o produkcie, jakim w tym przypadku jest dom opieki. Sprawia, że mamy większe zaufanie do reklamowanego domu, niż do tego, który w przestrzeni marketingowej nie istnieje. Co więcej zastanawiamy się, co jest nie tak z tym drugim domem, że nie możemy znaleźć o nim informacji.

Właściciele domów seniora powinni też starannie wybierać kanały, którymi chcą dotrzeć do klienta. I choć wiele z nich ogłasza się i reklamuje lokalnie to nie istnieje w internecie. To błąd. Seniorzy coraz częściej korzystają z sieci i czerpią z niej informacje. Podobnie jest z ich rodzinami, na których barkach niejednokrotnie spoczywa decyzja o wyborze domu seniora. Internet jest nie tylko narzędziem, z pomocą którego możemy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, ale i jest stosunkowo tani. Obecność w internecie buduje wiarygodność firmy a opinie innych osób, zebrane na forach pomagają w podjęciu decyzji.

Czy marketing jest potrzebny domom seniora? Odpowiedź wydaje się być oczywista. Ich promocja nie jest wyborem ale staje się koniecznością w zmieniającym się świecie konsumenckim, w którym seniorzy zaczynają odgrywać coraz większą rolę.